Projekt 2 – Installations projekt!

Her lyder opgaven på;

Din opgave er at skabe en digital løsning til en reel klient, som forbedrer deres brugeres oplevelse.
Gruppeprojekt med evaluering af både produkt og akademisk rapport.

Vores klient var Christiansfeld Centret!

Jeg kom i gruppe med 3 andre piger igennem dette projekt og vi har sammen arbejdet os frem til vores fælles resultat. Vi har lært hvad det vil sige at have tålmodighed, viljestyrke, at arbejde som et team og sammen finde løsninger på det problemer der måtte opstå igennem processen.

Jeg vil lægge både vores akademiskerapport og vores klientrapport op som en pdf, så du med det samme kan se vores færdige resultat og bag efter vil jeg slagvisk fortælle om hvordan vi er kommet frem til dette produkt.

Vi startede ud med at arbejde inden for Design Thinking metoden. Vi satte det op i punktformer og gik slagvisk til værks.

Design Thinking

Discovery:

Understanding – problemstilling:

  • Skabt større opmærksomhed
  • Bedre brugeroplevelse
  • Inddraget byen
  • Fokus på historien
  • Brugeren skal involveres og berøres
  • Indeholde humor
  • Skal inkludere en aktivitet
  • Være børnevenlig/tiltrække børnefamilier

Research:

  • Hvad er brødremenigheden? – Samme bekendelsesgrundlag som den lutherskes
  • Hvilken betydning har brødremenigheden for Christiansfeld?
  • Historien om Christian d. 7, Struensee,
  • Den første begravet på Christiansfeld jord -> Den lille dreng der ikke overlevede turen (blev under et år, første gravsted)
  • Brødremenigheden i dag, ritualer og traditioner
  • UNESCO seværdighed – betydning?

Interessentanalyse

En virksomhed samarbejder med en række forskellige interessenter. Disse benævnes også interessegrupper. En interessent er en person eller en gruppe af personer (organisation), der yder og kræver følgende:

  • De enkelte interessenter yder forskellige bidrag til virksomheden for at sikre dennes fortsatte eksistens
  • De enkelte interessenter kræver forskellige former for belønning fra virksomheden for deres indsats

De forskellige interessenter bidrager fx med arbejdskraft, kapital eller varer. Til gengæld ønsker de fx at modtage løn for udført arbejde, rente af udlånt kapital eller betaling for leverede varer.

I figur 2.1 vises en interessentmodel for skobutikken Fashion Shoe.

Figur 2.1 Virksomhedens interessenter ID

Interpretation:

Målgruppe/Persona:

Vi brugte Gallup og Minerva modellens 5 segmenter til at udvikle de personaer som vi brugte til at udarbejde vores produkt.

Primær

  • Børnefamilier

Sekundære

  • Historie interesserede
  • Pensionister
  • Lokale turister bl.a. tyskere

Vores Persona endte med at se sådan ud;

Spørgeskema

Vi lavede et spørgeskema for at finde ud af hvor mange der kendte til Christiansfeld Centret og hvad de kunne tænke sig at se eller besøge med deres børn.Det så således ud;

Efter vi havde fået svar på vores spørgesmål gik vi videre til Ideation.

Ideation:

Inden vi kom op med det endelige koncept eksperimenterede vi rundt med forskellige ideer, her brugte vi divergent thinking;

  • App med f.eks. QR-koder, som sender brugerne rundt på en “skattejagt” (hvor de skal samle stjerner), og derved kommer rundt i byen til historiske steder.
  • Pepper ghost effekt?
  • Ensfarvet væg, projektor animation.
  • Tablet på udlån, som aktiveres af objekter i byen. kunne f.eks. kræve at børnene tegner omrids af figurer, porte, mm.
  • Augmented Reality? (POKEMON GO AR effekt)

Idé 1 : Tablet – History Hunt:

  • Tablet som bliver aktiveret af position
  • f.eks. ved gravsted – den sørgende mor fortæller
  • Pokemon Go effekt over hele byen
  • Animerede historier ved alle butikker, f.eks. ved honningkagehuset (brugere får selvfølgelig smagsprøver), samarbejder med de lokale butikker (aktiverer flere sanser)
  • Præmie – stjerne på museet til sidst, honninghjerter til børnene (vi kan printe en 3D prototype i FabLab)
  • Samlet pris pr/tablet f.eks. 250 kr/tablet (for at gøre det prisvenligt for børnefamilier/grupper)

Idé 2: App

  • Rundt i byen og finde QR koder, hvor der så kommer historier, videoklip og billeder.
  • App med oversigtskort og poster
  • Geocaching – hvor brugere får en pose med små ting med, som de skal bytte ude i byen på posterne (større interaktion) – de ting de får med og skal bytte ud, kan eventuelt være noget, der relaterer til Christiansfeld historien. Evt. noget med bogstaver som danner et ord, de skal løse for at vinde præmien.

Idé 3: Touchscreen puslespil + 3D hus

  • Hvis man samler puslespillet der evt. kan være at “kirkehaven”, vil der dukke en karakter op som vil fortælle lidt om hvad “kirkehaven” står for.
  • Man vælger et map, kan være byområdet også skal huse og veje skal stilles/placeres rigtigt.
  • Kan være man kan lave nogle ekstra baner hvor man unlocker en speciel lejlighed, begivenhed eller historie.
  • Sværhedsgrad kan indstilles f.eks. fra 10-30 brikker

3D Dukkehus (små rum-modeller)

  • Små rumdelte 3D modeller, der viser hvordan det ser ud
  • Hørebøffer der skal give lydeffekter og fortæller stemmen høres herigennem.
  • Når man trykker på en knap, vil en del af rummet blive lyst op og man vil få fortalt en historie

Idé 4: Station – Projektor effekt

  • Tablet som smider projektor effekter op på hvide vægge, historien der bliver vist gennem tegning/animeret – bestemte lokations. Placeret i showroom på museum

Idé 5: Virtual reality/sci-fi briller(eller hjelm)

  • Det bliver stillet op ligesom et spil, det vil sige du ser stadig virkeligheden omkring dig som den er, men har en virtuel verden lagt ovenpå.
  • Du bliver guidet rundt og får stillet nogle små opgaver, som du skal hjælpe en “historisk” karakter med at løse.
  • Der er lyd på, så du vil høre opgaven og karakterens replikker bliver læst op, hvis du ikke er gammel nok til at læse det.
  • Der vil kun dukke en virtuel verden op/eller karakter op, når du rammer noget der har historisk betydning eller er vigtigt for Christiansfeld

Ekstra ide:

  • Animeret guide: ung pige eller dreng (kan vælges) som viser rundt og forklarer og guider rundt i byen via app/tablet, mm
  • Skal stå som fullsize cut-out figur i showroom

Efter at have snakket sammen i gruppen gik vi et skridt tilbage og satte os i vores klients sted. Vi hev vores målgruppe frem igen og begyndte så småt at bruge convergent thinking – hvad er realistisk. Vi kom frem til 3 ideer vi gerne ville arbejde videre med;

  • Tablet – History Hunt
  • App
  • Touchscreen puslespil

Efter at have været oppe og pitche vores ideer til vores vejleder kom vi frem til, at vi gerne ville blande alle vores ideer, da alle tre elementer havde noget spændende at tilbyde. Så med de i mente gik vi tilbage til tegnebordet igen og kom frem til dette.

Konceptet:

De 3 dele:

  • Del 1: puzzle

Puslespil med digitale reaktioner ved hver nedlagt brik, bla 3D simulering af rum/huse

  • Del 2: skattejagten

Via app med GPS (som ikke kræver internet) guides man rundt til poster, ved hver post skannes et bogstav og indlæses i appen og skal bruges digitalt ved del 3

Alternativ uden app:

Kort med poster, bogstav på hver post, hvert bogstav skraveres/noteres på (silke)papir, skal bruges til del 3.

  • Del 3: interaktiv skærm

bogstaverne skal indlæses på skærmen, et ord skal samles/gættes, mulighed for at få tilsendt ruten på mail (+ nyhedsbrev)

Eksempel på de 3 ord:

  1. KAGE (4 bogstaver)
  2. KNAGEN (6 bogstaver)
  3. HONNINGKAGE (11 bogstaver)

Alternativ uden app:

Ekstra tablet hvor dem uden app kan få historierne alligevel

Løs ide:

Snapchat filter hvor man får fletninger/hat og gammeldags tøj på, billede kan sendes på mail

Sværhedsgraderne:

  • Begynder: 4 bogstaver, første bogstav ved del 1, resten fordelt på 3 poster, velegnet til små børn + gangbesværede, større taster, nemt ord, kort rute

Ord: kage, amen, bage, barn, spil, bror, bybo, børn, dame, find, folk, gave

  • Øvet: 6-8 bogstaver, første bogstav ved del 1, resten fordelt på 5 poster, velegnet til 5-10 årige børn, lidt mere udfordrende men stadig nemt, mellem længde rute

Ord: bageri (gabe?), manerer (amen), erobre (bror),

  • Ekspert: 10-12 bogstaver, første bogstav ved del 1, resten fordelt på 10 poster, velegnet til unge + voksne + historikere, udfordrende, længere rute

Ord: kakkelovne.

Da vi kom frem til dette skulle vi så have en pitch-workshop. Vi skulle pitche vores ideer for de andre grupper og fine vores tone of voice (hvordan vil du have dit budskab fremstår, ved hjælp af skrifttype, sprog m.m) Vi endte med at lave en plakat som vi kunne fortælle ud fra hvordan vores koncept og ide hang sammen. Herunder kan du se vores plakat;

Efter workshoppen fandt vi frem til lidt flere ting som;

Ideer fra workshop:

  • Sukkerprint som præmie
  • Voucher til honningkage
  • Diplom udskrevet som præmie
  • Skal præmien variere efter sværhedsgrad?
  • Forskellige vouchers til honningkage eller museumsbutik?
  • Skal det være gratis? Evt kun for klasser?
  • Plexiglass puzzle brikker med skærm under + interaktiv skærm ved siden af til valg og info/guides
  • Plan:
  • Færdigudviklet app
  • Lavet klient rapport + poster
  • Akademisk rapport
  • Research: personaer, spørgeskema (find flere platforme), interessentanalyse, Golden Circle/værditrappe, brugerundersøgelse
  • Designs skal laves færdige – papir/prints
  • Prototyper – nyt puslespil, evt større format

Huskeliste:

  • Kontakt honningkagehuset
  • Sukkerprint – tjek priser, mm
  • SoMe ide – del på facebook og få % på honningkager?
  • Interessentanalyse
  • I løbet af påsken: del app og få respons på den!
  • Tirsdag: test af app + puslespil

Vi arbejde os frem til de spørgsmål vi gerne ville have med i appen og kom frem til diss;

Spørgsmål til app:

Lokation: Christiansfeld Centret:

Det var vigtig for os at holde det familie og børnevenligt, men samtidig også videregive historien om brødremenigheden, så vores spørgsmål fik et mere humoristisk twist:

  • Har brødremenigheden et logo?
  • 1; Nej. 2; Skumfidus. 3; Ja. 4; Vent hvad?
  • Hvad ligner logoet?
  • 1; En elefant. 2; Et lam. 3; En enhjørning. 4;  Mickey Mouse.
  • Hvor mange verdenshjørner har brønden?
  • 1; 4 verdenshjørner 2; 1 verdenshjørne  3; 2 verdenshjørner 4; 3 verdenshjørner
  • Hvem blev overhovedet for den fornyede brødrekirke?
  • Grev; Dracula. Grev; Zinzendorf. – Grev; Zunzendorf.  Grev; Farquaad.
  • Hvem blev Christiansfelds første præst?
  • 1; Johannes Prætorius. 2; Johnny Prætorius. 3; Svend Prætorius. 4; Olaf Prætorius
  • Hvad betyder Herrnhut?
  • 1; Herren er tosset. 2; Herrens næse. 3; Herrens hus. 4; Herrens hat.
  • Hvor mange indgange er der ind til kirkegården?
  • 1; 1. 2; Alle veje fører til Rom. 3; 3. 4; 5 igennem hækken tæller også med.
  • Hvilke af disse forretninger ejer Brødremenigheden?
  • 1; Honningkagebageriet. 2; hotellet. 3; kakkelovns firmaet. 4; De ejer alle tre.
  • Hvad kalder brødremenigheden deres stjerne?
  • 1; Nordstjernen. 2; Morgenstjernen. 3; Stjerneskud. 4;Dødsstjernen.
  • Hvor mange spidser består brødremenighedens morgenstjerne af?
  • 1;25.  2; 17.  3; 20. 4; 13.
  • Hvor mange rigsdaler blev gården, Tyrstrupgård solgt for?
  • 1; 1000. –  2; 4 geder, 1 ko og 5 høns. – 3; 1041 –  4; Alt for mange.
  • Hvornår blev Christiansfeld optaget på UNESCO’s verdenskulturarvsliste?
  • 1; Den 4.juli 2015. 2; Før jeg blev født. 3; Den 5. maj 2011. 4; En tirsdag?
  • Hvor mange medlemmer er der i brødremenigheden i dag?
  • 1; 502. 2; Kan man stadig være medlem? 3; 348. 4; Er det ikke tophemmeligt?

Selve vores design, ville vi igen gerne have skulle passe til vores målgruppe, men også indrage folk. Her vil jeg vise nogle af de første skitser vi lavede:

Vi mente at der stadig manglede noget og vi ikke fik blandet det helt godt nok sammen endnu, så vi gik videre med ideerne til vores tour guider og kom frem til de godt måtte se lidt mere ‘gammeldags’ ud for at hive brødremenighedens ånd frem igen.

Vi endte op med at gå, med dette design, mød Karen og Thomas !

Først snakkede vi om, hvad vi gerne ville vise visuel og skrev det ned

  • Puzzleboxen
  • Skattekort
  • Mobil – app
  • Et diplom
  • Et banner
  • Et forstørrelsesglas
  • Icon

Vi endte med at lave en A3 poster med hele vores koncept på som så således ud;

For at vise en form for prototype til Christiansfeld Centret lavede vi puzzlespillet med et tegnet kort over Christiansfeld. Vi fik brændt kortet ned i træ og skåret brikkerne ud i FAB Lab. Men alt gik ikke helt efter planen og vi stod med et puzzlespil der ikke var skåret helt ud og gode råd var dyre.

Jeg tog puzzlespillet med hjem og begyndte at slibe bag på det i håb om, at den brikkerne ville løsne sig. Efter 5 timer kunne jeg endelig gå videre med at pudse det op og fikse (lime splinterne sammen) Også havde vi vores prototype.

Dagen derpå! Vi skulle fremlægge for Christiansfeld Centret, vores vejleder og andre interesseret. Selvom vi var tidspresset da vores klientrapport (også kaldet folder) ikke blev kopieret ud rigtigt, måtte vi finde en acceptabel løsning, så vi delte os op. Imens 2 var igang med at løse folder problemet, gik 2 igang med at stille vores bod op og gøre alt det elektroniske klar. Tiden var knap!

Vi kom dog igennem det hele og blev gangske tilfreds med det. Vi havde kæmpet hårdt, for at få det bedste resultat til, at ligge fremme foran vores klient. Her nogle billeder fra vores stand, sveden og nervøsitetten havde stille og roligt lagt sig igen.

Alt i alt gik projektet godt og vi fik ros fra selve Christiansfeld Centret og vores vejleder og det gav kun mere inspiration og blod på tanden for at komme igang med flere projekter!

Skriv et svar

Luk menu